نام پروژه: در رد سکون، پترن تغییر فرم پذیر پویا

طراحان اثر:امیر شامانی، عاطفه عبادی

دیتیل و ساخت: استودیو اینوفب – تابستان ۱۴۰۰

مسئول ساخت: سجاد شریب

سناریو و هوشمند‌سازی: سنستودیو

اهداف اثر: طراحی و ساخت پترن تغییر فرم پذیر پویا که قابلیت تعامل با محیط و کاربر را دارد و می تواند در نماهای ساختمانی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار بگیرد.

—————–

شرح اثر:  این اثر در سومین نمایشگاه پترنیتکچر ایران به نمایش گذاشته شد و در آن تلاش شده است تا در رد سکون، پترن‌هایی پویا شکل گیرد که حاصل بهر گیری از موتیف گره و ترکیب آن با ویژگی های معماری پویا در یک بستر تکنولوژیک است. انسان در تعامل با این ساختار نه فقط کاربر، بلکه یک مشارکت کننده خواهد بود و حس تازه ای از فضا را تجربه خواهد کرد. در نهایت این تقابل میان سکون و حرکت است که کاربر را به وجد خواهد آورد.

—————–

روند ساخت: این اثر از یازده گره مجزا پنتوگراف که بر روی یک شاسی مشبک چوبی قرار می گیرند، ساخته شده است.  هر یک از این گره ها به سروو موتور مستقل خود وصل می شوند و همه موتورها از یک برد آردواینو فرمان می گیرند. موتورها مستقلا میتوانند زاویه های  چرخش مخصوص  خود را داشته باشند و همنشینی این گره ها باعث ایجاد فرم های بسیار متنوعی می شوند.

در ساخت گره ها معیار های مختلفی،چون زیبایی شناختی، مکانیزم حرکتی و قابلیت نصب و جداسازی آسان در نظر گرفته شد .  ابتدا مدلسازی سه بعدی در نرم افزار راینو انجام گرفت. و به سبب پیچیدگی فرم ، از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ساخت آن‌ها استفاده شد.

طراحی شاسی مشبک چوبی با در نظر گرفتن طرح کلی اثر ، جانمایی گره ها، پیش بینی مسیر اتصال موتورها و نورپردازی کلی اثرانجام شد. برای ساخت آن نیز از تکنولوژی سی‌ان‌سی چوب و وکیوم فرمینگ بهره گرفته شد.

در رد سکون - پترن تغییر فرم پذیر پویا - استودیو اینوفب
پیمایش به بالا