­­ ۷ ایده مهم و نوآورانه برای طراحی نمای ساختمان در تبریز

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

اختصاصی استودیو معماری اینوفب: وقتی صحبت از طراحی ساختمان به میان می‌آید، معماران به دنبال هر فرصتی هستند تا جلوه درخشان‌تری به کار خود ببخشند. یکی از مواردی که در طراحی و ارزش مادی  ساختمان  اهمیت زیادی دارد، نما است. همچنان که از نام آن پیداست، نما یکی از نمایان‌ترین جلوه‌های بصری یک ساختمان است. با نگاهی دقیق‌تر به برخی از ساختمان‌هایی که با مهارت‌های ویژه معمارانه طراحی شده‌اند، متوجه سبک‌ها، الگوها و برخی ایده‌های مشابه می‌شویم. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این ایده‌های خلاقانه بپردازیم. اگر شما هم به دنبال آخرین ایده‌ها و ترندهای روز برای پروژه طراحی نمای ساختمان در تبریز هستید، پیشنهاد می‌کنیم به خواندن این مقاله ادامه دهید.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

اهمیت طراحی نمای ساختمان در تبریز

نمای ساختمان، فقط یک وجه یا جداره سازه‌ای از ساختمان نیست. بلکه نما یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک پروژه‌ ساختمانی محسوب می‌شود و نحوه طراحی و کیفیت آن به طور مستقیم بر ارزش مادی پروژه شما تأثیرگذار است. چرا که نما، اولین برداشت مخاطب از یک ساختمان را شکل می‌دهد. پس با همکاری با متخصصان رشته معماری و طراحی منحصربه‌فرد نما و همچنین سرمایه‌گذاری بر مواد و مصالح مرغوب می‌توان در بلند مدت سود بیشتری از پروژه کسب کرد. علاوه بر این، نحوه طراحی نمای ساختمان در تبریز  و جذابیت‌های زیبایی‌شناختی نما می‌تواند به عنوان یک نشانه شهری مهم هویتی نیز عمل کند.

 احتمالاً تا به حال شما هم هنگام آدرس دادن به یک نمای ساختمانی ویژه اشاره کرده باشید؛ این یعنی آن نمای ساختمانی توانسته به عنوان یک نشانه شهری، موفق عمل کند. همچنین طراحی نمای ساختمان در تبریز بر اساس اصول و استاندادهای انرژی معماری می‌تواند نقشی اساسی در تعیین بهره‌وری انرژی ساختمان داشته باشد. به عنوان مثال، جانمایی یا ابعاد مناسب پنجره‌ها و استفاده از پانل‌های سایه‌انداز می‌تواند به کنترل جریان باد و نور کمک کند و روشی منحصربه‌فرد برای مقابله با شرایط محیطی به ساختمان بدهد. این ویژگی می‌تواند نیاز به استفاده از نور مصنوعی در طول روز و لوازم گرمایشی یا سرمایشی را کاهش دهد.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

همانطور که می‌بینید طراحی نما نقش مهمی در عملکرد یک ساختمان دارد و نیازمند دانش و مهارت کافی در زمینه اصول و استاندارهای بسیاری است.  به همین دلیل است که یک متخصص معماری و طراحی ساختمان می‌تواند همراه مناسبی برای شما در طول فرآیند طراحی نما و سایر بخش‌های پروژه شما باشد. متخصصان معماری با توجه به مقیاس، موقعیت پروژه، رابطه بین فضای پر و خالی، ارتفاعات و متریال، یک جذابیت بصری زیبا و خیره‌کننده به پروژه‌ ساختمانی شما خواهند بخشید.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

۷ ایده‌ عالی برای طراحی نمای ساختمان در تبریز

اکنون که با اهمیت طراحی نمای ساختمان در تبریز آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که به بررسی ایده‌هایی کاربردی و محبوب در زمینه ساخت و ساز  آن بپردازیم. در ادامه این مقاله چند ایده عالی برای طراحی نمای ساختمان در تبریز معرفی می‌شود. شما به راحتی می‌توانید از هر یک از این ایده‌های جدید استفاده کنید و به شکلی خلاقانه و مطابق با سبک، پالت رنگی  و مواد و مصالح غالب پروژه، جلوه بیرونی ساختمان خود را ارتقاء دهید.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

عقب نشینی و بیرون‌زدگی جداره‌های ساختمان

اگر به دنبال یک نمای ویژه و منحصربه‌فرد برای ساختمان خود می‌گردید، باید از همان مراحل ابتدایی شروع پروژه به فکر نمای ساختمان خود باشید و طراحی نما را به مراحل پایانی پروژه موکول نکنید. نمای ساختمان شما یک عنصر الحاقی مثل کاغذ دیواری نیست که پس از اتمام پروژه به ساختمان افزوده شود! فراموش نکنید که یک نمای خوب و چشم‌نواز، از دل ساختمان پدیدار می‌شود. پس نما باید در فرآیند طراحی و تکمیل پلان‌ها مورد توجه قرار گیرد. عقب و جلو شدن جداره‌های بیرونی پلان می‌تواند نمای ساختمان شما را منحصربه‌فرد کند. این جلو‌زدگی و عقب‌نشینی منجر به ایجاد یک ترکیب جذاب از احجام پر و خالی در نما می‌شود و کیفیت پروژه‌های طراحی نمای ساختمان در تبریز را ارتقاء می‌دهد. علاوه بر این بازی با احجام و جداره‌ها یک جلوه بصری خیره‌کننده و متنوع ناشی از برخورد نور و سطوح سایه‌انداز ایجاد می‌کند.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

طراحی با تکیه بر خطوط معماری

در پروژه‌های طراحی نمای ساختمان در تبریز، خطوط ایجاد شده توسط لبه‌ها، گوشه‌ها و عقب و جلو‌زدگی جداره‌ها، می‌توانند حس تداوم و زیبایی ایجاد ‌کنند. شما می‌توانید از این خطوط برای بهبود و طراحی منحصربه‌فرد نمای ساختمان خود استفاده کنید. به عبارت دیگر المان‌های معماری نما می‌توانند بر طبق خطوط راهنمای بازشوهای ساختمان، عقب و جلو‌زدگی احجام و …، اضافه شوند. همچنین می‌توان با مبنا قرار دادن این خطوط در طراحی نما، احساس انسجام و یکپارچگی را در طراحی نمای کل ساختمان به وجود آورد.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

طراحی ویژه بالکن‌

بالکن‌ها می‌توانند برای بهبود عملکرد یک خانه و جلوه منحصربه‌فرد پروژه‌های طراحی نمای ساختمان در تبریز استفاده شوند. در این میان، بهترین گزینه طراحی برای شما می‌تواند بالکن‌های فرورفته یا به عبارت دیگر با عقب نشینی از نما باشند. چرا که این بالکن‌ها، حریم خصوصی لازم، محافظت در برابر شرایط آب‌و‌هوایی سرد شهر تبریز و سیستم تعاملی بهتری را برای ساکنان خانه به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این به صورت کلی این بالکن‌ها در مقایسه با بالکن‌های کنسولی،  سازه معماری منسجم‌تر و بهتری را تضمین می‌کنند. ممکن است بالکن به عنوان یک فضای انعطاف‌پذیر طراحی شود و پوشش سقف و جداره‌های متحرک برای بالکن در نظر گرفته شود. در هر صورت باید اطمینان حاصل کنید که طراحی بالکن منجر به افزایش کیفیت و جلوه بصری نمای ساختمان شما می‌شود. چرا که بالکن یک عنصر مهم و تأثیرگذار بر کیفیت نما است و طراحی منحصربه‌فرد آن بسیار حائز اهمیت است. در این بخش، برخی از عناصر و ویژگی‌های بالکن که باید در پروژه‌های طراحی نمای ساختمان در تبریز مد نظر قرار داد را بررسی می‌کنیم.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب
  • برای کاربردی کردن بالکن و بهبود حس فضایی نما، فضای کافی برای میز و صندلی در بالکن در نظر بگیرید.
  • پوشش کف مناسب و مقاوم در برابر شرایط آب‌و‌هوایی سرد تبریز انتخاب کنید.
  • طراحی نمای خود را با اضافه کردن پوشش گیاهی مناسب در بالکن غنی کنید.
  • در صورت لزوم با استفاده از نرده‌های جذاب و شیشه‌های مات در نمای بالکن، حریم خصوصی خانه را بهبود ببخشید.
  • به خاطر داشته باشید که با ایجاد تغییراتی در الگوها، مواد و مصالح، رنگ عناصر و دیواره‌های بالکن، تنوع بصری پروژه‌های طراحی نمای ساختمان در تبریز افزایش می‌یابد.
  • جانمایی بالکن‌ها را طوری انتخاب کنید تا به عنوان یک فضای الحاقی منحصربه‌فرد برای اتاق نشیمن عمل کنند.
  • اگر می‌خواهید یک فضای انعطاف‌پذیر به خصوص مناسب فصل‌های گرم سال در اختیار داشته باشید، به جای دیوار از پنجره‌های قدی بزرگ و قابل باز و بسته شدن، به عنوان حائل بین فضای داخل خانه و بالکن استفاده کنید.
طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

انتخاب مواد و مصالح مناسب

درست مانند هر پروژه معماری و طراحی داخلی، در پروژه‌های طراحی نمای ساختمان در تبریز هم انتخاب مواد و مصالح مناسب، نقش کلیدی بر عهده دارد. علاوه بر کیفیت و مرغوبیت مصالح باید به جنبه‌های زیبایی‌شناسی هر نوع مواد و مصالح توجه شود. همچنین نحوه ترکیب و هم‌نشینی مصالح برای دستیابی به تعادل و تنوع بصری در نما باید مدنظر قرار گیرد. امروزه مواد و مصالح بسیار متنوعی برای انواع پروژه‌های معماری در دسترس است. بر این اساس انتخاب مواد و مصالح مناسب پروژه از میان طیف گسترده‌ای از مصالح موجود در بازار با مشورت معمار پروژه و بر اساس سبک پروژه، اصول طراحی، کاربری فضا، بودجه پروژه و علاقه کارفرما تعیین می‌شود.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

نورپردازی نما

به خاطر داشته باشید که نورپردازی مناسب نما توسط تیمی از متخصصان می‌تواند جلوه بصری ویژه‌ای به ساختمان شما در شب ببخشد؛ همین موضوع سبب افزایش ارزش مادی پروژه ساختمانی شما نیز خواهد شد. چرا که با نورپردازی اصولی پروژه‌های طراحی نمای ساختمان در تبریز می‌توانید بر ویژگی‌های خاص، عناصر طراحی شگفت‌انگیز و مصالح مرغوب نمای خود تأکید کنید.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

طراحی نمای سبز

یک نما یا دیوار سبز را می‌توان با گنجاندن گیاهان رونده و در حال رشد ایجاد کرد. این گیاهان می‌توانند در سطوح ارتفاعی یا بخش‌های مختلف از نما اجرا شوند. البته که شما  باید مطمئن شوید که با توجه به آب و هوای منطقه و جذابیت زیبایی‌شناسی مورد انتظار، گیاهان مناسبی انتخاب و کاشته می‌شود. پروژه‌های طراحی نمای ساختمان در تبریز با دیواره‌های سبز می‌توانند به ایجاد یک میکرو اقلیم خنک، به‌ویژه برای ساختمان‌های مجاور از طریق سایه‌اندازی کمک کنند. این دیواره‌ها همچنین به جذب دی‌اکسید‌کربن کمک می‌کنند که راهی عالی برای کاهش ردپای کربن در شهر است. ممکن است تصور کنید که یک ساختمان نمی‌تواند مقدار زیادی دی‌اکسید‌کربن از هوا بگیرد؛ اما اگر هزاران ساختمان دارای نمای سبز باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ پس اگر شما هم از دوستداران طبیعت هستید، به خاطر داشته باشید که ایجاد دیواره‌های سبز در بخشی از نما، گام ساده، کوچک اما مهمی برای کمک به محیط زیست و ارتقاء مفهوم پایداری است.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

تأکید بر عناصر سازه‌ای

هنگام طراحی نمای ساختمان در تبریز باید بر کیفیت بصری و سازه اختصاصی ساختمان تاکید کرد. برای رسیدن به این هدف در طراحی و ساخت خود، روی تعداد و ترکیب عناصر مختلفی همچون ستون‌ها، باکس پله، یا محل قرارگیری پنجره‌ها و رابطه متضاد آن‌ها تمرکز کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید مواد و مصالح ویژه‌ای را فقط برای یک عنصر سازه‌ای مثل ستون انتخاب کنید و آن‌ را با چوب با کیفیت بالا ترکیب کنید تا حسی غنی از شیک بودن و پیچیدگی ایجاد کنید.

طراحی نمای ساختمان در تبریز- استودیو اینوفب

منبع:  digitalbluefoam

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا