طراحی مهد کودک در تبریز؛ ۸ ایده خلاقانه دیزاین مهد کودک

طراحی مهد کودک در تبریز-اینوفب

اختصاصی استودیو معماری اینوفب: اولین برداشت کودک از دنیای پیرامون خود در مهد کودک شکل می‌گیرد. مهد کودک، فضایی برای تجربه مستقل دنیا و شکل‌گیری اولین ارتباطات اجتمائی برای کودک است. به همین دلیل است که کیفیت فضایی و نحوه طراحی و دیزاین مهد کودک اهمیت دارد. در طراحی چنین فضایی می‌توان از ایده‌های جذاب و خلاقانه‌ دیزاین و دکوراسیون مهد کودک بهره‌مند شد و فضایی زیبا، منحصربه‌فرد و سرشار از جذابیت‌های بصری برای کودک رقم زد. اما علاوه بر این در فرآیند طراحی مهد کودک باید اصول معمارانه بسیاری را در نظر گرفت؛ اصولی که منجر به خلق فضایی اختصاصی برای کودک می‌شود. با بهره‌مندی از این اصول معماری است که کودک با حضور در مهد احساس می‌کند وارد دنیای شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد خود شده است و از حضور در چنین فضایی لذت می‌برد. با توجه به اهمیت تجربه فضایی کودک و تأثیر بی‌نظیر معماری و طراحی داخلی بر روحیه کودکان، ما در این مقاله به بررسی ۸ ایده خلاقانه طراحی مهد کودک در تبریز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

طراحی مهد کودک در تبریز-اینوفب

طراحی مهد کودک در تبریز؛ ۸ ایده خلاقانه دیزاین مهد کودک

در ادامه به بررسی ایده‌های کاربردی و منحصربه‌فردی برای طراحی مهد کودک در تبریز می‌پردازیم؛  اعم از ۱- پالت رنگی، ۲- ایمنی، ۳- چیدمان پلان آزاد، ۴- کنتراست، ۵- طراحی سبز، ۶- توجه به مقیاس کودک، ۷- خلق فضای خصوصی و ۸ طراحی فضای بزرگ و متفاوت.

طراحی مهد کودک در تبریز-اینوفب

۱- پالت رنگی محرک

در پروژه‌های طراحی مهد کودک در تبریز، رنگ اغلب برای تقویت یادگیری کودکان استفاده می‌شود. استفاده صحیح از رنگ می‌تواند احساسات، توجه و رفتار کودکان هنگام یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد. با کاربرد هوشمندانه رنگ می‌توان امواج مغزی آلفا را تغییر داد. علاوه بر این، هورمون‌هایی که خلق‌و‌خوی انسان را تغییر ‌می‌دهند و وضوح ذهن را فراهم می‌کنند، می‌توانند با اثر رنگ‌ها آزاد شوند.

 وقتی صحبت از ‌طراحی مهد کودک در تبریز می‌شود، مهم است که بدانید رنگ‌های مختلف، معانی و حال و هوای متفاوتی را ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، رنگ‌های تیره سبب ایجاد احساس ‌ترس، شک و عدم اطمینان در کودکان می‌شود. در حالی که رنگ‌های روشن، فضایی گرم، خوشایند و مفرح را در مهدکودک ایجاد می‌کنند. پس به هیچ وجه در ‌طراحی مهد کودک در تبریز نباید کاربرد هوشمندانه رنگ را فراموش کنید!

طراحی مهد کودک در تبریز-اینوفب

۲- ایمنی

شاید بتوان گفت که ایمنی، مهم‌ترین اصل ‌طراحی مهد کودک در تبریز است. فرآیند طراحی مهدکودک باید به گونه‌ای انجام شود که مهد، امن و همچنین قابل نظارت باشد. به این ترتیب است که کودکان می‌توانند آزادانه و بدون خطر به کاوش و جنب‌و‌جوش مشغول باشند و خطری آن‌ها تهدید نکند. یک سری تجهیزات ایمنی حتماً باید در کلاس درس کودکان و سایر فضاهای مهدکودک نصب شوند؛ اعم از جعبه کمک‌های اولیه و کپسول‌های آتش نشانی. اسباب‌بازی‌ها و مواد و مصالح مهد کودک هم با در نظر گرفتن ایمنی کودکان باید انتخاب شوند. کاربرد کفپوش‌های نرمی همچون فوم، میزها و لوازمی با گوشه‌های نرم و نصب محافظ، از جمله اقداماتی است که حتما باید در فرآیند طراحی مهد کودک در تبریز، مد نظر قرار داد.

در حالی که به چیدمان و دیزاین مهد کودک خود فکر می‌کنید، باید زمان کافی را برای انتخاب مبلمان، مواد و مصالح و همچنین اسباب‌بازی‌ها اختصاص دهید. قطعات شکسته، لبه‌های دندانه‌دار یا هر چیز دیگری که می‌تواند به کودکان آسیب برساند را بررسی کنید؛ آن‌ها را دور بیندازید و یا با توجه به اصول ایمنی، تعمیر کنید. پس هنگام طراحی مهد کودک در تبریز، ایمنی باید مهم‌ترین اولویت باشد. اگرچه قوانین زیادی در این مورد وجود دارد، اما نکات مهمی وجود دارد که به طور خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

• فضاها باید به گونه‌ای طراحی شوند که کودکان تقریباً همیشه در معرض دید باشند. فضاهای باز و قابل نظارت، احتمال سوء استفاده و قلدری را کاهش ‌می‌دهد.

• وسایل خطرناک مانند چاقوهای آشپزخانه، داروها، پریز برق و ابزارآلات باید دور از دسترس کودکان باشند.

• منطقه خروج اضطراری، مسیرهای آتش نشانی و خطوط نجات باید به خوبی تعریف شده و بدون مانع نگهداری شوند.

• مواد و مصالح به کاررفته در دیزاین مهدکودک باید از مواد غیر سمی و ایمن باشند.

طراحی مهد کودک در تبریز-اینوفب

۳- چیدمان مهدکودک با اصل پلان آزاد

این روزها متخصصان معماری و طراحی داخلی در فرآیند طراحی مهد‌کودک‌های جدید، کلاس‌های سنتی را رها می‌کنند و اصول پلان آزاد معماری را به کار می‌گیرند. پارتیشن‌های متحرک یکی از پرکاربردترین عناصر برای دیزاین مهدکودک به این روش است. به این طریق هم فضا به شیوه‌ای کارآمد و انعطاف‌پذیر شکل می‌یابد و هم پویایی و تنوع فضایی به مراتب بیشتر می‌شود. علاوه بر این بدیهی است که با کاهش محصوریت فضایی، کودکان آزادی عمل بیشتری خواهند داشت و از حضور در فضای مهد لذت خواهد برند.

۴- ایجاد کنتراست

تنوع شکل‌ها، فرم‌ها و بافت‌ها یکی از اصول ‌طراحی مهد کودک در تبریز است. ایجاد تضاد به کودکان کمک می‌کند تا بالا و پایین، بزرگ و کوچک، اشکال، اعماق و بافت‌های مختلف را کشف و تجربه کنند. وجود بافت در محیط، زیبایی و عمق بصری جذابی را خلق می‌کند. با بهره‌مندی از این تکنیک‌های طراحی مهد کودک در تبریز می‌توانید تجربیات لمسی ‌منحصر‌به‌فردی را برای کودکان فراهم کنید. تنوع بافت از طریق تعامل با عناصر حسی منجر به تقویت مهارت‌های بصری و توانایی‌های حرکتی ظریف کودکان می‌شود.

طراحی مهد کودک در تبریز-اینوفب

۵- طراحی سبز و ارتباط با طبیعت

ما می‌خواهیم کودکان در فضایی سازگار با محیط‌ زیست به کاوش و تفریح بپردازند. مزایای ساختمان سبز در به حداقل رساندن فشار بر زیرساخت‌های شهری و افزایش سلامت و راحتی ساکنین است. این اصل اصلی در ‌طراحی مهد کودک در تبریز نیست، اما ما به دنبال تأثیر مثبت بر محیط خود هستیم. علاوه بر این در نظر داشته باشید که با کاربرد عناصر گیاهی، ارتباط کودکان با طبیعت بیشتر می‌شود و در نتیجه روحیه و نشاط کودکان هم افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر با تکیه بر تکنیک‌های معماری سبز می‌توانید هم از عملکرد و هم زیبایی و طراوت عناصر گیاهی بهره‌مند شوید. کاربرد اشکال ارگانیک، سطوح مختلف ارتباط با گیاهان، طراحی فضای متصل به طبیعت، بهبود تهویه متقابل و حداکثر استفاده از نور خورشید می‌تواند محیطی پر نشاط و امن را برای بازی و یادگیری کودکان ایجاد کند.

۶- توجه به افق‌های بصری کودک

توجه به افق‌های بصری کودکان را در فرآیند طراحی مهد کودک در تبریز هرگز فراموش نکنید. دیدگاه کودک از مقیاس، تناسبات و راحتی را در تنظیم ارتفاع عناصر در نظر داشته باشید. همه ما وقتی کودک بودیم، احتمالاً همیشه به چیزهای بزرگ‌سالانه نگاه می‌کردیم و دوست داشتیم از نگاه بزرگ‌سالان به دنیا نگاه کنیم. پس در طراحی و نصب عناصری همچون میز پیشخوان و پنجره،  یک افق بصری پایین‌تر را برای بچه‌ها تعیین کنید. چرا که در این افق بصری و خط دید است که دنیا برای کودک، معنا و مفهوم دارد. با کاربرد این تکنیک طراحی مهد کودک در تبریز است که کودک با قدم گذاشتن در مهد احساس می‌کند وارد قلمرو و دنیای اختصاصی خود شده و به هرآنچه بخواهد می‌تواند دسترسی داشته باشد.

در بسیاری از موارد این اصل طراحی مهد کودک در تبریز، مورد غفلت قرار می‌گیرد. اما به خاطر داشته باشید که با فراموشی این اصل، دیزاین و طراحی مهد کودک شما چیزی جز شکست تلقی نمی‌شود.

طراحی مهد کودک در تبریز-اینوفب

۷- خلق فضای اختصاصی

ما به عنوان بزرگسالان به دنبال حریم خصوصی هستیم؛ اما کودکان هم چنین نیازی دارند. در پروژه‌های طراحی مهد کودک در تبریز، خلق یک فضای اختصاصی برای کودکان ضروری است. به این ترتیب کودکان می‌توانند زمانی خصوصی برای مطالعه یا انجام یک فعالیت آرام داشته باشند. یک مطالعه نشان ‌می‌دهد که کودکان زمانی که به جای کلاس درس استاندارد در یک فضای اختصاصی هستند، زمان بسیار بیشتری را صرف یک فعالیت می‌کنند. فضاهای خصوصی و با مقیاس کوچک یکی از ایده‌های جذاب ‌طراحی مهد کودک در تبریز است.

۸- طراحی یک فضای بزرگ و عمومی؛ شیوه جدید طراحی کلاس‌ در مهد کودک

از آنجایی که آموزش و یادگیری در مهدکودک از راه‌های غیررسمی منتقل می‌شود، بنابراین به‌ جای چیدمان ثابت صندلی‌ها باید از گزینه‌های انعطاف‌پذیری برای چیدمان مهد کودک استفاده کرد. پارتیشن‌های متحرک، صندلی‌های سبک و قابل جابه‌جایی و سایر عناصر و فرم‌های متنوع چیدمان، گزینه‌هایی هستند که شما می‌توانید در فرآیند طراحی مهد کودک در تبریز به کار ببرید.


مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

۵  ایده برتر طراحی دفتر کار در تبریز به سبکی مدرن و خلاقانه

طراحی فضای کار اشتراکی در تبریز؛ ۹ ایده کاربردی و نوآورانه

طراحی رستوران در تبریز؛ ۱۱ ایده جذاب و منحصربه‌فرد


منبع: designwud  |   childcarerenovation

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا