طراحی نمای ساختمان ۲۰۲۴+ ایده‌ها و نکاتی که باید بدانید!

طراحی نمای ساختمان- اینوفب

اختصاصی استودیو معماری اینوفب‌: نحوه طراحی نمای ساختمان، ابتدایی‌ترین و بارزترین جزء یک ساختمان است که با آن روبه‌رو می‌شویم. نما، یک جلوه بصری زیباست که همچون پرده‌ای بر ساختمان کشیده می‌شود و سرنخ‌هایی از راز درون بنا را فاش می‌کند. به همین جهت است که طراحی نمای ساختمان اهمیت می‌یاید، چرا که هر کسی قبل از ورود به خانه، برداشت اولیه خود نسبت به خانه را با داستانی که نما رقم زده، در ذهن خود تداعی می‌کند.

نما ارتباط بین محیط بیرونی و داخلی را برقرار می‌کند، اما کارکرد نما فقط همین هم نیست. نما تنها لایه زیبایی نیست که به ساختمان اضافه می‌شود. بلکه نقش بسیار مهم و حیاتی در تعامل انسان با محیط زیست دارد. از این رو، طراحی نمای ساختمان به شیوه‌ای اصولی، علاوه بر افزایش زیبایی و جذابیت بصری، به بهبود کیفیت زندگی افراد درون و برون ساختمان نیز کمک می‌کند. به همین دلیل ما در‌‌‌این مقاله، ۳ مورد از متداول‌ترین سبک‌های نما و همچنین نکات کلیدی طراحی نمای ساختمان را با شما در میان می‌گذاریم تا در این فرآیند مرتکب اشتباه نشوید. با ما همراه باشید.

طراحی نمای ساختمان- اینوفب

ایده‌های طراحی نمای ساختمان

چگونه می‌توانید بهترین نما را برای ساختمان خود داشته باشید؟ چه رنگ‌ها و متریال‌هایی را باید برای هر سبک طراحی نمای ساختمان انتخاب کرد؟ طراحی نمای ساختمان، فرآیندی است که نباید عجله کنید؛ چرا که واقعاً چیزهای زیادی برای در نظر گرفتن در این فرآیند وجود دارد. در این مقاله به بررسی اصول چند سبک محبوب طراحی نمای ساختمان می‌پردازیم. در ادامه نیز چند نکته مهمی که حتما باید برای داشتن نمایی زیبا و معمارانه رعایت کرد را معرفی می‌کنیم.

طراحی نمای ساختمان- اینوفب

طراحی نمای ساختمان مدرن؛ سبک همپتون

یکی از محبوب‌ترین‌ها‌‌‌ایده‌ها باید ‌‌طراحی نمای ساختمان مدرن به شیوه همپتون باشد، بنابراین بیایید از‌‌‌‌‌‌‌این‌جا شروع کنیم.‌‌‌این نوع نما نه تنها در حومه شهر و ساحل، بلکه در مک‌‌‌آن‌های شهری نیز به خوبی کار می‌کند. از‌‌‌این نظر یک‌‌‌ایده همه کاره عالی است. نمای سبک همپتون‌، ظاهری آرام دارد اما همچنان تاثیر بصری زیبایی ارائه می‌دهد. در طراحی نمای ساختمان به شیوه همپتون، یک پالت رنگی آرامش‌بخش و‌ترکیبی از مواد و مصالح است که کلید طراحی‌‌‌این نما محسوب می‌شود. از آنجایی که پالت رنگی‌‌‌این سبک بسیار ملایم است، واقعاً به اشکال اجازه می‌دهد تا بدرخشند. در‌‌‌این بخش به هر آنچه که باید برای طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن همپتون رعایت شود، اشاره می‌کنیم:

• یک پالت رنگی با طراوت و تناژ رنگی سرد. به رنگ‌های خاکستری، قهوه‌‌‌ای کم رنگ و ‌هایلایت‌های روشن فکر کنید.

• روکش تخته هوا ضروری است. در بالای ساختمان به صورت نواری، اجرا می‌شود.

• در خانه‌های دو طبقه، گنجاندن رندر در سطوح پایین‌تر تشویق می‌شود.

• سنگ طبیعی در‌‌‌‌اندازه‌های کوچک‌تر به ستون‌ها، جلوه‌ای درام می‌بخشد و حس دعوت‌کنندگی ایجاد می‌کند.

• هر دو سقف کاشی و سبک Colorbond برای نمای همپتون، گزینه‌های مناسبی هستند.

• شکل غیر معمول پنجره (مانند دایره در طبقه بالا) نیز به خوبی کار می‌کند.

• شیروانی‌های سنتی در این سبک به مفاهیم کلاسیک اشاره می‌کنند و لبه تزئینی به ارمغان می‌آورند.

مهم است که اطمینان حاصل شود که طراحی داخل با طراحی نما در خارج مطابقت دارد. شما ‌‌می‌خواهید انسجام را در ‌‌‌‌‌‌‌این‌جا تضمین کنید. اگر قصد ندارید یک همپتون، سبک مدرن کشوری یا استانی را در طراحی داخلی خانه خود داشته باشید، ‌‌‌این نما ممکن است برای شما مناسب نباشد!

طراحی نمای ساختمان- اینوفب

طراحی نمای ساختمان؛ سبک فرانسوی استانی

در حالی که طراحی‌ نمای ساختمان به سبک هامپتونز به دلیل طبیعت راحت آن مشهور است، سبک استانی فرانسوی کاملاً متفاوت است.‌‌‌ این نحوه ‌‌طراحی نمای ساختمان تماماً در مورد جلوه‌ای رسمی و پیچیده است و به سبک کلاسیک و سنتی فرانسوی اشاره‌‌‌ای سخاوتمندانه می‌دهد. بیشتر نماهای استانی فرانسوی همیشه با مواد سازگار با آب و هوا، با رنگ‌های خنثی و در عین حال تصفیه‌شده و همچنین الهام‌گرفته از حومه فرانسه ساخته می‌شوند. اگر می‌خواهید طراحی نمای ساختمان خود را به شیوه استانی فرانسوی اجرا کنید، به مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم، توجه کنید:

• یک پالت رنگی ملایم شامل رنگ‌های متمایل به قهوه‌‌‌ای، خاکستری ملایم و تا حدودی زغالی.

• سطوح صاف به سطوح متخلخلی همچون آجر ‌ترجیح داده می‌شود، اما شما می‌توانید هر دو را با هم ‌ترکیب کنید.

• موادی مانند آهن فرفورژه برای طراحی نمای ساختمان به سبک استانی ضروری است.

• ویژگی‌های دوره‌ای مانند بالکن در سطوح بالا بسیار محبوب است.

• پنجره‌های بزرگ که اجازه می‌دهد نور به داخل خانه روانه شود، عالی هستند.

• یک ورودی رواقی با نزدیک شدن به خانه واقعاً ظاهری عالی به جا خواهد گذاشت.

• درهای دوبل فرانسوی را فراموش نکنید تا عظمت لازم را القاء کنید.

خانه‌های استانی فرانسه همیشه بسیار چشم‌گیر به نظر می‌رسند. این ظاهر بصری واقعاً نکته بارز این سبک طراحی نمای ساختمان است. ‌‌‌آن‌ها همیشه دو طبقه هستند و همیشه بسیار باشکوه به نظر می‌رسند. ‌‌‌این نما به خودی خود اعلامیه‌ای برای رهگذران محسوب می‌شود و همیشه خودنمایی می‌کند.

طراحی نمای ساختمان- اینوفب

طراحی نمای ساختمان؛ سبک معاصر

اگر از نمای خانه خود لذت می‌برید و از اینکه مطابق ترندهای فعلی پیش می‌روید یا احساس می‌کنید که اکنون بسیار “امروزی” هستید، پس ‌‌طراحی نمای ساختمان معاصر برای شما مناسب است.‌‌‌ این ظاهر برای یک خانه یک یا دو طبقه مناسب است و در هر محله‌‌‌ای به خوبی کار می‌کند. این سبک طراحی نمای ساختمان ظاهری بسیار تمیز دارد. اگرچه تزیینات زیادی ندارد، اما‌‌‌ این بدان معنا نیست که نمی‌توانید درام یا حس علاقه‌مندی در این سبک ‌‌‌ایجاد کنید. در واقع، به لطف پالت رنگی که اغلب حال و هوای منحصربه‌فردی دارد، ‌‌‌این ظاهر کاملاً درام است! در ‌‌‌‌‌‌‌این‌جا مواردی وجود دارد که باید در ‌‌طراحی نمای ساختمان معاصر خود لحاظ کنید:

• یک پالت رنگ خنثی؛ ‌ترکیبی از خاکستری که با ته‌رنگ سیاه یا قهوه‌‌‌ای مشخص شده است.

• بازی با اشکال و فرم؛ زوایای تیز می‌تواند سایه‌های جالبی را در طول روز‌‌‌ایجاد کند.

• رویکرد حداقلی در این سبک طراحی نمای ساختمان تشویق می‌شود؛ به عنوان مثال، تزئینات ساده‌تر نسبت به نمونه‌های سنتی.

• پنجره‌های بزرگ با قاب‌های تیره که چشم را به خانه سوق می‌دهد.

• سقف‌های ‌‌‌زاویه‌دار تیز با نزدیک شدن به خانه، جلوه بی‌نظیری ‌‌‌ایجاد می‌کنند.

• از نورپردازی می‌توان برای برجسته کردن برخی از زوایا و اشکال در نما  نیز استفاده کرد.

بسیاری از خانه‌های معاصر بر مصالح پایدار و طبیعی تأکید دارند. آن‌ها از سبک‌های دیگر وام گرفته‌‌‌‌اند که با استفاده از تمام آنچه که بهترین کار را انجام می‌دهد، یک جلوه بصری زیبا خلق کنند. بنابراین ‌‌‌آن‌ها تاثیر خیابانی دارند، اما همچنین بسیار کاربردی هستند.

طراحی نمای ساختمان- اینوفب

۵  نکته عالی برای ‌‌طراحی نمای ساختمان

متخصصان معماری و طراحی شهری، نکات مهمی ‌را در مورد نحوه طراحی نمای ساختمان به شیوه‌ای هوشمندانه را به اشتراک گذاشته‌اند. با رعایت این سری نکات شما از هر جهت برنده بازی هستید.  در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

دستورالعمل‌های شهرداری را بررسی کنید!

به موقعیت مکانی خود توجه کنید.

نسبت به سبک طراحی داخلی ساختمان، نمی‌توانید بی‌تفاوت باشید.

از ترکیب مناسب مواد و مصالح، اطمینان حاصل کنید.

به شیوه نگه‌داری مصالح ساختمانی نما و آب و هوای منطقه خود فکر کنید.

طراحی نمای ساختمان- اینوفب

طراحی نمای ساختمان به شیوه‌ای اصولی!

فراموش نکنید که طراحی نمای ساختمان چیزی نیست که در مرحله آخر ساخت و ساز به آن فکر کنید! به یاد داشته باشید که برای داشتن یک نمای زیبا و معمارانه باید از قبل و از ابتدای فرآیند طراحی ساختمان به آن فکر کنید. علاوه بر این حتماً باید طراحی نمای ساختمان خود را با در نظر گرفتن نکاتی که ذکر شد و مواردی از‌‌‌این دست، اجرا کنید. به همین دلیل شاید بهتر باشد طراحی نمای ساختمان خود را با بهره‌مندی از تجارب متخصصان یک شرکت معماری معتبر پیش ببرید.

 استودیو معماری اینوفب، در مسیر پر فراز و نشیب ساخت‌و‌ساز بنا، از طراحی گرفته تا نظارت و اجرای ساختمان، می‌تواند همراه شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین یک جلسه مشاوره رایگان در مورد طراحی نمای ساختمان خود فقط کافی است با این تیم در ارتباط باشید.

طراحی نمای ساختمان- اینوفب

مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

طراحی مهد کودک در تبریز؛ ۸ ایده خلاقانه دیزاین مهد کودک

۵  ایده برتر طراحی دفتر کار در تبریز به سبکی مدرن و خلاقانه

طراحی فضای کار اشتراکی در تبریز؛ ۹ ایده کاربردی و نوآورانه


منبع: tlcinteriors

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا